Ο εκφοβισμός στις 4 γωνίες



 

    Με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα Κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, άνθισε μία υπέροχη συνεργασία με άλλες εκπαιδευτικές σελίδες: Μπλε Τετράδιο (Μπλε Τετράδιο Facebook), Τάξη Αστεράτη (Τάξη Αστεράτη Facebook), EdTech Teacher, Messy Lessons (MessyLessons Facebook), ComicTales (ComicTales Facebook) και dwroulit@teacher (dwroulit@teacher Facebook).

    Στα πλαίσια της κοινής μας δράσης για τη συγκεκριμένη ημέρα δημιουργήσαμε μία σειρά από δραστηριότητες, παραμύθια, βίντεο και φύλλα εργασίας που αναρτήσαμε σε Facebook και blogs. Μπορείτε να δείτε όλο το υλικό μας σε αυτό το ebook!!!




    Η παρακάτω δραστηριότητα έχει τη λογική των Τραπεζιών Δραστηριοτήτων που έχω σχεδιάσει για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Σκοπός είναι η εισαγωγή των μαθητών σε τέσσερις από τις μορφές του εκφοβισμού που συναντάμε πιο συχνά στο δημοτικό σχολείο. Τέσσερα μικρά βιντεάκια γίνονται αφορμή για συζήτηση, ενώ οι κάρτες λεξιλογίου βοηθούν στην εξοικείωση των μαθητών με το λεξιλόγιο και τις μορφές του εκφοβισμού.

    Η δραστηριότητα αυτή έχει διάρκεια μίας διδακτικής ώρας και είναι κατάλληλη για τους μαθητές και τις μαθήτριες όλων των τάξεων του δημοτικού με ανάλογη προσαρμογή στο λεξιλόγιο ή και υποστήριξη από τον εκπαιδευτικό ιδιαίτερα στις πολύ μικρές τάξεις.



 

Τα Βήματα:

1. Εκτυπώνουμε τις κάρτες λεξιλογίου, τις κόβουμε και ιδανικά τις πλαστικοποιούμε (Τις κατεβάζετε από εδώ).

2. Μοιράζουμε σε όλους τους μαθητές από μία κάρτα από το λεξιλόγιο του εκφοβισμού.

3. Ετοιμάζουμε 4 υπολογιστές/ ταμπλέτες ή και κινητά στις 4 γωνίες της τάξης.

4. Χωρίζουμε τους μαθητές σε 4 ομάδες. Κάθε ομάδα πηγαίνει σε μία γωνία και παρακολουθεί ένα βίντεο (Λεκτικός ΕκφοβισμόςΚοινωνικός ΕκφοβισμόςΗλεκτρονικός ΕκφοβισμόςΣωματικός Εκφοβισμός). Μόλις τελειώσει το βίντεο διαβάζουν τις κάρτες τους και μετά από συζήτηση αποφασίζουν ποιες ταιριάζουν με τη μορφή εκφοβισμού του εκάστοτε βίντεο. Τοποθετούν τις επιλεγμένες κάρτες πάνω στο θρανίο.

Η διαδικασία επαναλαμβάνεται κυκλικά ώστε όλες οι ομάδες να περάσουν από όλες τις γωνίες της τάξης.

5. Συζητάμε στην ολομέλεια σχετικά με τις μορφές του εκφοβισμού, αν τις θεωρούμε όλες ισότιμες και αν επηρεάζουν το κάθε άτομο το ίδιο.

6. Τέλος, δημιουργούμε ένα κολλάζ. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να κολλήσει τις κάρτες στο μέρος του κολλάζ-αφίσας που αντιστοιχεί σε μία από τις μορφές εκφοβισμού (Κατεβάζετε την αφίσα από εδώ). Συνθέτουν το τελικό κολλάζ (μπορούν να το κολλήσουν πάνω σε χαρτόνι κάνσον) που αναρτάται έξω από την αίθουσα, ώστε να το βλέπουν και οι μαθητές των άλλων τάξεων.

 

 

1η ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ: Μέσα στην τάξη με μέτρα για τον covid.

 

1. Εκτυπώνουμε τις κάρτες λεξιλογίου, τις κόβουμε και ιδανικά τις πλαστικοποιούμε.

2. Χωρίς να χρειαστεί να σηκωθούν από τα θρανία τους οι μαθητές, μοιράζουμε σε όλους από μία κάρτα με το λεξιλόγιο του εκφοβισμού.

3. Παρακολουθούμε με τη χρήση βιντεοπροβολέα τα 4 βίντεο. Μετά από κάθε βίντεο οι μαθητές επιλέγουν ποιες κάρτες αντιστοιχούν στη μορφή εκφοβισμού που προβάλλεται στο κάθε βίντεο. Ο/Η εκπαιδευτικός συλλέγει αυτές τις κάρτες και τις τοποθετεί στο κολλάζ.

Η διαδικασία επαναλαμβάνεται για κάθε βίντεο.

4. Συζητάμε στην ολομέλεια σχετικά με τις μορφές του εκφοβισμού, αν τις θεωρούμε όλες ισότιμες και αν επηρεάζουν το κάθε άτομο το ίδιο.

5. Δημιουργείται το τελικό κολλάζ που αναρτάται έξω από την αίθουσα, ώστε να το βλέπουν και οι μαθητές άλλων τάξεων.

 

 

2η ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ: WEBEX.

 

1. Οι μαθητές από τον υπολογιστή τους παρακολουθούν τα 4 βίντεο μέσω της δυνατότητας share του εκπαιδευτικού.

2. Μετά από κάθε βίντεο καλούνται να επιλέξουν σε "δημοσκόπηση" (poll) που οργανώνεται από τον εκπαιδευτικό - host, λέξεις και φράσεις που αντιστοιχούν στη μορφή εκφοβισμού που προβάλλεται στο κάθε βίντεο.

Η διαδικασία επαναλαμβάνεται για κάθε βίντεο.

3. Συζητάμε στην ολομέλεια σχετικά με τις μορφές του εκφοβισμού, αν τις θεωρούμε όλες ισότιμες και αν επηρεάζουν το κάθε άτομο το ίδιο.

4. Οι μαθητές μπορούν να κάνουν ένα ομαδικό ηλεκτρονικό κολλάζ στο padlet.com (ο/η εκπαιδευτικός συνδέεται στην εφαρμογή και επιλέγει δημιουργία padlet με στήλες/ ονομάζει κάθε στήλη με κάθε μία από τις τέσσερις μορφές εκφοβισμού που συζητάμε/ μοιράζεται τον σύνδεσμο με τους μαθητές οι οποίοι συμπληρώνουν κάτω από κάθε στήλη λέξεις από το λεξιλόγιο που τους έχει δώσει).

 



Μπορείτε να παρακολουθήσετε τα βιντεάκια και από εδώ:


 


Παρουσίαση για την ημέρα Κατά της Σχολικής Βίας και του Σχολικού Εκφοβισμού:




Δείτε το ebook που δημιουργήσαμε για την ημέρα αυτή!




Σχόλια